Mittwoch, 14. Mai 2008

AFS

I dag skal jeg prensetere en organisasjon som er veldig viktig for meg. Jeg skal skrive om den "American Field Service", kort AFS.
AFS er en non-profit organisasjon som driver med elevutveksling over helle verden. Det finnes også et program for studenter som kan jobbe frivillig i et utviklingsland i ett år.
Jeg selv deltar i det programmet for elever og skal tilbringe mitt år i Norge. Men før jeg fikk reise dit måtte jeg gå på tre forskjellige forberedningsleir i mitt hjemeland Tyskland. På de første to leir ble alle som skal vær utvekslingsstudent i min region alminnelig forberedet. Vi snakket om forskjellige situasjoner og problemer som kan oppstå i et slikt år. Den tredje og land spesifikke leir var for alle de tyske utvekslingsstudentene som skal reise til enten Sverige, Finland, Danmark, Island eller nettopp Norge. Temaene var blant annet nordiske egenskaper og Europa. De som lærte oss alle de tingene var forhenværende utvekslingsstudenter som vet va vi omtrent kommer til å oppleve.
Da jeg endelig kom til Norge så kom jeg igjen til en leir. Den gangen var det alle utvekslingsstudente i den regionen som ble forberedet før vi kom oss til våre vertsfamilier. Vi lærte også om norske traditioner, fester og mat. Man ble selvfølgelig også kjennt med hverandre slik at jeg kan si nå at jeg har venner over hele verden fra Argentina til Thailand.
Alt i alt er jeg flad for at jeg valgte AFS som min organisasjon selv om de har for mange dumme regler. Det er bare en god følelse å være AFSer og kjenne mennsker over hele verden.

Keine Kommentare: